ד"ר שירה פרימן, אוניברסיטת הרווארד, ביה"ס לבריאות הציבור
תאור המחקר
אין חדש בכך שאכילת דגים טובה לבריאות. דגים מספקים חלבון באיכות גבוהה, מכילים מעט כולסטרול והינם המקור היחידי לחומצות שומן רב בלתי רווי מסוג אומגה 3 (n-3 PUFA). צריכת חומצות שומן אלה קשורה לבריאות כלי הדם והלב ולהתפתחות עצבית תקינה. יותר ויותר אנשים חשופים למסרים סותרים, הטוענים שדגים הנם מקור של חשיפה לסכנה בריאותית. אחד החומרים המסוכנים המתועדים ביותר הנו כספית מתילית (methyl mercury) הגורם לפיגור עצבי ולהתפתחות מחלות הקשורות ללב. הבלבול בקרב הציבור נגרם, בין השאר, בשל מסרים מעורפלים העוברים בתקשורת, העדר אבחנה בין קבוצות שונות באוכלוסיה (למשל נשים בגיל הפוריות, ילדים) ושימוש בתארים שליליים המעודד הפסקת צריכה של דגים ללא אבחנה.
מטרת המחקר היא לשפר את הבנתנו על ההשלכות הבריאותית והסוציו-אקונומיות של מגמות ושינויים בצריכת דגים, כדי ליצור, בשלב הבא, הנחיות מתאימות לכל סוגי האוכלוסייה לגבי צריכת הדגים לסוגיהם. זהו המחקר הראשון המשלב מדדי ריכוז לחומרים שונים וחשיפה לפי סוג וכמות דגים נאכלת. לפרויקט מבנה מודולרי, בהתאם למרכיבים ותוצאות בריאותיות. בשלב זה הנני עובדת על מודל המעריך השפעת כספית מתילית ו- n-3 PUFA על בריאות כלי הדם והלב וההתפתחות העצבית.